Som mange av dere nå vet har det vært en del forsinkelser og komplikasjoner i forbindelse med rehabiliteringsprosjektene på heiser og avløp. Dette er omfattende og til dels kompliserte prosjekter, der uforutsette utfordringer og komplikasjoner må påregnes underveis.

Enkelte av beboerne har overfor styret etterspurt tiltak og pressmidler overfor entreprenørene for å forsere disse forsinkelsene og komplikasjonene. Selv om det finnes slike muligheter har styret så langt valgt å ikke gå inn i eskalerende konfliktsituasjoner med entreprenørene ettersom det er spesifikke årsaker til forsinkelsene som ikke lar seg løse eller forbedre på denne måten. I en situasjon der problemer oppstår vil det alltid være flere mulige tilnærminger til løsninger, og så langt har styret valgt å la entreprenørene få mulighet til løse utfordringene på en konstruktiv og ryddig måte. Det må selvfølgelig settes en grense for hvor lang tid feilretting og problemløsing kan ta, men vårt hovedfokus ligger på å få et sluttresultat som er så bra som mulig, og ikke en raskest mulig ferdigstillelse.

Nedenfor følger en kort redegjørelse for status i prosjektene og fremdriften og forklaringer på hva som har forårsaket forsinkelsene.

Heisprosjektet
Myhre Heis & Elektro AS fikk oppdraget med utskifting av heisene i bygget høsten 2016 etter vedtak på generalforsamling. Myhre hadde det beste pristilbudet og kunne i tillegg tilby en heisløsning som var 60% raskere enn de øvrige tilbyderne. Myhre har drevet som heisentreprenør i Oslo i flere tiår og har vært en stabil leverandør. Vi hadde derfor ingen grunn til å anta at det ville oppstå komplikasjoner knyttet til gjennomføringen av prosjektet. Myhre fremla en ryddig og realistisk plan for prosjektet, med en klar fremdriftsplan og solid forprosjektering.

Like etter oppstart på prosjektet i vår ble det klart at det ville bli en mindre forsinkelse grunnet utsatt leveranse på materiell fra leverandør i Tyskland. Dette var et mindre avvik som ikke hadde stor betydning for fremdriften. Men omtrent på samme tid ble Myhre kjøpt opp av det spanske selskapet Orona, noe som førte til en prekær bemanningssituasjon hos entreprenøren etter at flere montører forsvant fra selskapet. I løpet av sommeren ble derfor prosjektet etter hvert forsinket pga. mangel på folk, men også flere tilfeller av skader og sykdom hos montørene.

Det største problemet ved prosjektet har imidlertid vært en del grunnleggende feil ved selve monteringen som ble gjort i sommer. Styret i borettslaget oppdaget selv skjevheter i montering av skinner og dørrammer og kontaktet Myhre om dette i slutten av juni. På grunn av fellesferien ble det ikke igangsatt videre undersøkelser og retting før mot slutten av juli. I august og september har det vært arbeidet med retting og rejustering av skinner og fester, og dette, i kombinasjon med fortsatt redusert bemanning hos entreprenøren, har gitt større forsinkelser på prosjektet.

Det er også avdekket tekniske problemer ved monteringen av høyre heis, men denne er satt i drift og er sikker i bruk fram til venstre heis kommer i drift. Planen er da at høyre heis skal tas ut av drift for rejustering og oppretting så fort venstre heis kommer i drift. Venstre heis er nå i siste fase av montering og testing, og skal være i drift i begynnelsen av oktober. Etter dette vil det trolig være snakk om en periode på 2-3 uker med feilretting på høyre heis før siste del av prosjektet – innkledning av heisfrontene i alle etasjer – blir utført. En realistisk tidsramme for endelig avslutning blir derfor mest sannsynlig i begynnelsen av november.

Avløpsprosjektet
Rehabiliteringen av avløpene er nå fullført både inne i blokka og utenfor fram til det kommunale nettet. Det som gjenstår er å koble sammen utløpet fra blokka og den kommunale stammen og grave igjen på vestsiden.

Avløpsrehabiliteringen gikk etter planen fram til en av de siste dagene da bunnledningen skulle kles med strømpe og epoxy fram til hovedledningen i Dynekilgata. Et uhell førte til at strømpe og epoxy herdet og tettet til avløpsrøret 7-8 meter ut fra kummen. Proline forsøkte i tre dager å frese ut og fjerne materialet uten å lykkes. Det ble deretter besluttet at det måtte graves ut på forsiden for å komme til røret og fjerne tilstoppingen derfra. Dette skyldtes utelukkende feil ved arbeidet hos entreprenøren og ikke forhold ved bygningen eller vår håndtering av prosjektet.

Under gravingen til avløpsrøret ble det tilfeldig avdekket lekkasje fra hovedvannledningen og ytre stoppekran for vann inn til bygget. Utskiftingen av disse komponentene har ytterligere forsinket avslutningen, men har ikke noe med avløpsrehabiliteringen å gjøre.

Gravingen og opprettingen av skaden har tatt tid på grunn av at slike arbeider krever kommunal godkjenning, involvering av flere underentreprenører og omfattende sikring. Vi har hele tiden vært i kontakt med Proline og underentreprenørene om fremdriften i prosjektet, men det har ikke vært mulig å forsere dette arbeidet ytterligere. I løpet av ca. en uke skal avløpet kobles tilbake på nettet og forsiden graves igjen. Avløpspumpene i kjelleren vil da bli fjernet umiddelbart etterpå og tilbakestillingen av bygget bli gjennomført.

Heldigvis var det allerede i forkant av uhellet besluttet å koble på avløpspumper under arbeidet med bunnledningen, slik at beboerne ikke skulle bli nevneverdig berørt av arbeidene. Disse har blitt stående på under forsinkelsene og har fungert noenlunde greit i denne perioden. Vi har hatt noen tilfeller av lekkasjer fra pumpene, men dette skyldes primært feil ved det tekniske utstyret (bortsett fra et tilfelle av driftsstans grunnet at beboere kaster ting i toalettet som ikke skal kastes der).

Konklusjoner og videre oppfølging
Styret understreker at de forsinkelsene og komplikasjonene som har oppstått i forbindelse med de to prosjektene ikke har noe med borettslagets prosjektledelse, bygning eller økonomi å gjøre. Det som har gått galt er utelukkende entreprenørenes ansvar, og det er også entreprenørene som bærer de praktiske og økonomiske belastningene ved dette.

Styret har så langt ikke vurdert krav om økonomisk kompensasjon overfor entreprenørene, da det foreløpig ikke har gitt borettslaget noen påviselige økonomiske byrder utover redusert fremkommelighet i bygget og noe ubekvemmelighet. Vårt fokus har hele tiden ligget på å få prosjektene gjennomført og avsluttet med best mulig sluttresultat, og ikke på eskalering av konflikter og problemer.

I den grad det oppstår eller kan vises til økonomiske belastninger for borettslaget vil styret selvfølgelig forfølge dette videre overfor entreprenørene. Vi oppfordrer derfor også beboerne til å komme med tilbakemeldinger og innspill til styret dersom dere føler at det er noe vi har oversett eller utelatt i disse prosessene. Vi ber imidlertid om at dere holder dette på et konstruktivt og saklig nivå og ikke glemmer at slike prosjekter i nesten alle tilfeller vil medføre både forutsette og uforutsette belastninger på alle involverte og berørte.