Fasade_vest_1000px

18. april i år ble fusjonen mellom ELBO og OBOS endelig godkjent på generalforsamlingen i OBOS etter at fusjonsplanen fra før var godkjent på ELBOs generalforsamling 11. april. Fusjonen innebærer at Dynekilgata 15 Borettslag, og alle andre borettslag i ELBO-systemet, vil bli fullverdige OBOS-borettslag fra 1. august 2016.

Ble ikke Dynekilgata 15 OBOS-borettslag i 2015?
På den ekstraordinære generalforsamlingen i oktober 2015 la styret i borettslaget frem forslag om å bytte forretningsfører til OBOS Eiendomsforvaltning. Forslaget ble vedtatt og Dynekilgata 15 vil derfor gå over til forretningsførsel gjennom OBOS allerede fra 1. mai.
Det er imidlertid stor forskjell på å ha OBOS som forretningsfører og å være et fullverdig medlemslag i OBOS. Det vi vedtok høsten 2015 gjaldt kun forretningsdriften og påvirket ikke borettslagets tilknytning til ELBO som boligbyggelag. Boligbyggelaget ELBO oppløses ved fusjonen med OBOS og vil derfor ikke eksistere fra 1. august.
Når ELBO og OBOS nå fusjonerer vil forretningsførsel overtas av OBOS, men i tillegg blir borettslaget overført som medlemslag i OBOS med de fordeler dette medfører.

Hva betyr dette for deg som andelseier?
Alle andelseiere i Dynekilgata 15 Borettslag er også medlemmer i ELBO. Dette innebærer blant annet forkjøpsrett til boliger i ELBO-systemet. Forkjøpsretten er knyttet til ansiennitet, altså hvor lenge man har vært medlem i ELBO. I praksis betyr dette at den som har vært medlem lengst også har førsterett ved benyttelse av forkjøpsrett innenfor ELBO.
Ved overgangen til OBOS vil ansienniteten i ELBO konverteres til tilsvarende ansiennitet i OBOS. Har du f.eks. vært andelseier i Dynekilgata 15 i 20 år vil du automatisk få et medlemsskap i OBOS med 20 års ansiennitet.
Dersom du har OBOS-medlemsskap fra før vil medlemsskapet med lengst ansiennitet bli stående, mens du står fritt til å overdra det andre medlemsskapet til slektninger i rett oppad- eller nedadstigende rekke.
Med medlemsskap i OBOS har du forkjøpsrett til mer enn 90.000 nye og brukte boliger. Med overføringen av ansiennitet vil dine opparbeidede forkjøpsrettigheter i ELBO bli videreført og ivaretatt i et stort og voksende eiendomsmarked.
Alternativet til en fusjon med OBOS ville være at ELBO ble oppløst og hvert enkelt borettslaget ble fristilt. Med en slik løsning ville all ansiennitet og forkjøpsrett til andre boliger enn de interne bli slettet.

Hva blir de praktiske konsekvensene?
Etter planen skulle OBOS Eiendomsforvaltning overta forretningsførselen for Dynekilgata 15 fra 1. mai. Denne planen blir stående, men det er OBOS Medlemslag som i stedet overtar forretningsførselen.
For deg som andelseier, eller beboer, har det liten praktisk betydning hvilken avdeling i OBOS som overtar forretningsførselen. Men på grunn av at fusjonsplanen ble endelig vedtatt så tett opp mot den planlagte overføringen av forretningsførselen til OBOS kan det oppstå noen små forsinkelser ved overgangen til OBOS fra 1. mai.
De viktigste endringene vil merkes av styret og påvirke styrets interne arbeid og muligheter. For styret har disse endringene vært ønsket og etterlyst og vil gjøre hverdagen for oss enklere og mer effektiv.
For andelseierne vil endringene i hovedsak merkes ved nye rutiner for fakturering av fellesutgifter – ny forfallsdato, samlefaktura etc. – og nye kontaktnummer for spørsmål om dette. Fra 1. mai er det altså ikke ELBO som svarer på spørsmål om fellesutgifter, forfall, betaling, restanser osv. Alle slike henvendelser må fra 1. mai rettes til OBOS på
tlf. 22 86 56 63.

Felleskostnader må legges inn som autogiro på nytt
Vi må regne med noe forsinkelse med håndtering av fellesutgifter ved overgangen til OBOS. Nye giroer vil bli sendt ut til alle andelseiere fra OBOS i løpet av de første par ukene i mai.
Alle må legge minst én faktura for felleskostnader inn i nettbank før de kan registrere autogiro. Styret anbefaler at alle legger inn dette som autogiroavtale etter første betaling, men dette kan du naturligvis velge selv.

Samlefaktura for felleskostnader og tillegg
De nye fakturaene for felleskostnader vil også inkludere tilleggstjenester som parkering/garasje, abonnement på fellesvaskeri og boder for de som har dette. På den måten vil det bli lettere å håndtere borettslagets ressurser på en oversiktlig måte og enklere for de enkelte andelseiere å få oversikt over de totale kostnadene. Fram til nå har vi hatt separat fakturering av alle kostnader og i tillegg tre ulike betalingsintervaller – månedlig for fellesutgifter, kvartalsvis for parkering og vaskeri og årlig for boder. Alle felleskostnader og tilleggstjenester vil fra nå bli fakturert månedlig og samlet.

Kan jeg inngå individuell avtale om betaling?
Det vil ikke bli mulighet for å inngå egne avtaler om forfallsdato eller utsettelse av betaling. OBOS håndterer all betaling etter fastlagt mønster og individuelle avtaler som andelseiere evt. har med ELBO vil ikke bli videreført.

Hvem svarer på spørsmål om parkering?
Alle spørsmål knyttet til parkeringsplasser og garasje håndteres av styret i borettslaget, som overtok dette ansvaret fra ELBO i januar i år. På borettslagets nettsider,
www.dynekilgata15.no, finner du online søknadsskjema og oppdaterte ventelister.
Spørsmål om pris, tekniske installasjoner, borttauing etc. håndteres av styret og kan sendes via kontaktskjema på nett eller på mail til dynekilgata15.borettslag@gmail.com. Det er naturligvis fortsatt mulig å kontakte oss på telefon eller vanlig post. Se nett eller oppslag for oppdatert kontaktinfo.

Hvem svarer på spørsmål om bygning og drift?
Styret vil fortsatt ha ansvar for drift og vedlikehold av bygningen og fellesområdene rundt. OBOS har utelukkende det forretningsmessige ansvaret og kan ikke svare på spørsmål av teknisk og driftsmessig art. Har du spørsmål eller kommentarer om f.eks. snøbrøyting, plenklipping, nabostøy, tette avløp, feilparkerte biler, rehabilitering, fargekoder og lignende må du henvende deg til styret eller sjekke våre nettsider.

Vi håper alle andelseiere og beboere vil få glede av det nye samarbeidet med OBOS og de fordelene dette gir.